نوشته شده توسط : فاطی

کاربرد جی ای اس در مطالعات زلزله
کاربرد جی ای اس در مطالعات زلزله

سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS بستری برای ذخیره ، نگهداری ، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی مـی باشـد و جهت کار همزمان با داده هایی که وابستگی مکانی ( جغرافیایی ) و توصیفی دارند، طراحی شده است . امروزه در اختیـار داشـتن داده های بهنگام و استخراج اطلاعات مورد نیاز از این داده ها دارای اهمیت وافری می باشد .
حوادث طبیعی یا غیر طبیعی که امنیت افراد را به خطر بیندازد و خساراتی جانی یا مالی ایجاد کند بحران نامیده می شود.(سیل ، آتش سوزی ، زلزله )
منظور از مدیریت بحران این است که در کوتاهترین زمان و با صرف حداقل هزینه ، موثرترین کمک را به افرادی که دچار بحران شده اند ارائه نماییم. برای مدیریت بحران باید اطلاعات کافی در مورد امکانات موجود ، اقدامات لازم و اولویت انجام آنها داشته باشیم. برای اتخاذ تصمیم صحیح، تصمیم گیری باید بر اساس اطلاعات انجام شود و سیستم های اطلاعات مکانی به این تصمیم گیری کمک می نمایند.

زلزله از جمله بلایای طبیعی می باشد که در کشور ما خسارات و تلفات زیادی را بوجود آورده است. تا کنون هیچ راهی برای جلوگیری از این پدیده طبیعی شناسایی نشده است اما می توان با پیش بینی های لازم و اتخاذ تصمیمات و تمهیداتی پیش از وقوع زلزله و هدایت صحیح امکانات پس از وقوع زلزله و تصمیم گیری براساس اطلاعات ، صدمات ناشی از آن را به حد اقل ممکن کاهش داد .
در این مقاله یک نمونه از کاربردهای GIS در کاهش مدیریت بحران زلزله مورد بررسی قرار گرفته است و نمونه هایی از تحلیلهایی که بر اساس GIS و اطلاعات مکانی در مورد زلزله می توان انجام داد ارائه شده است.

الف) شدت زلزله (Earthquake intensity):
یک مقیاس مشاهده ای و غیر دستگاهی است که بستگی به فاصله کانون تا مکان مورد نظر، مدت دوام لرزش، نوع خاک، عمق سنگ کف ودارد. مقیاس شدت زلزله مرکالی است که در سال 1902 بین 10 – 1 است. در 1932 مقیاس اصلاح شده مرکالی (MMI) که از 12 – 1 است.

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: جی ای اس , زلزله , مطالعات ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

جزئیات اتصال دیوار آجری به کرسی چینی
جزئیات اتصال دیوار آجری به کرسی چینی

با چیدن چند رج آجر بر روی پی می توان اختلاف ارتفاعی بین سطح داخل ساختمان و خارج ساختمان (حیاط کوچه یاخیابان) به وجود آورد. به دیواری که این اختلاف ارتفاع را به وجود می آورد کرسی وبه اجرای ان کرسی چینی میگویند. بطور کلی دیوار کرسی چینی دیواری است که بین دیوار اصلی (باربر) وپی قرار میگیرد.
معمولا کرسی چینی به سه دلیل انجام می شود:
انسان معمولا دوست دارد مقداری بلندتر از کف زمین سکونت کند.
اختلاف ارتفاع کف داخل و خارج باعث اجرای صحیح عایق رطوبتی می شود.
برای جبران شیب ساختمان ها (فرض کنید سازه ای برروی یک زمین با شیب مثلا ۲۰ درجه اجرا می شود. برای اینکه این زاویه به صفر برسد و کف آن کاملا صاف شود باید کرسی چینی کرد.)
اصول کرسی چینی:
با استفاده از مبحث هشتم مقررات ملی عرض کرسی چینی باید از هر طرف ۱۰ سانتی متر بیشتر از عرض دیوار باربر باشد که به آن مقدار اضافه ریشه یا ناخن می گویند.
ارتفاع کرسی چینی از روی کف فونداسیون حداقل ۳۰ سانتیمتر است که از طرف داخل در کف پنهان میشود واز طرف خارج نیز بدنه آن نما می شود.
کرسی چینی با پیوند کله انجام می شود. (اگر به آجر راسته نیاز باشد آن را در وسط دیوار قرار میدهند.)
تراز کردن ومسطح نمودن سطح بالای دیوار(روی دیوار) کرسی جهت عایق کردن:برای زیر سازی دیوار باید از ملات ماسه سیمان ۱ به ۳ استفاده کرد.باید روی دیوار کرسی از بالا و دوطرف دیوار نیز از بالا به اندازه ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر با اندود ماسه سیمان صیقلی کرد.
ملات های مورد استفاده نیز عبارت است از:
۱-ماسه سیمان(نسبت حجمی یک به سه)
۲-باتارد(نسبت حجمی یک به یک به شش)
۳-ماسه آهک(یک به دو)
معماری ، عمران ، شهرساز

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: اتصال , دیوار , آجر , کرسی چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوکد جزئیات دیوارهای دوجداره
اتوکد جزئیات دیوارهای دوجداره

دیوار عایق دو جداره به وسیله پر کردن قشر هوای دیوار خالی به وسیله متریال‌هایی که انتقال حرارت را مانع می‌شود، از کاهش اتلاف حرارت جلوگیری می‌کند. ثابت کردن هوا در فضای خالی (هوای راکد یک عایق واقعی است) از انتقال گرما جلوگیری می‌کند و درواقع فضای خالی می‌تواند هزینه گرمایش را کاهش دهد. در طول ساخت یک ساختمان جدید، فضای خالی اغلب بین پنل‌های قرار گرفته دردو طرف دیوار به وسیله الیاف پشم شیشه یا پشم سنگ پرمی شود. اما خیلی از متریال‌های عایق ساختمانی مزایای گوناگونی را ارئه می‌دهند وکاربرد بسیاری دارند. برای ساختمان‌های موجود که با فضای خالی عایق دار ساخته نشده‌اند، می‌توان از متریال‌های الیافی همانند سلولز عایق یا پشم شیشه دمیده شده در سوراخ ایجاد شده استفاده کرد، تا همهٔ فضای خالی دیوار به طور کامل پر شود. همچنین از فوم می‌توان برای این هدف استفاده کرد. اگرچه برخی فوم‌ها در گذشته هم استفاده می‌شده‌اند، از قبیل فرمالدئید اوره، دیگر استفاده نمی‌شود (برخی افراد به این مواد آلرژی دارند، اینها به سختی از درون دیوار ازبین برده می‌شود) وبرخی دیگر همانند پلی اورتان از جا برداشته می‌شوند. همچنین دیوار دو جداره عایق می‌تواند در جلوگیری از انتقال گرما کمک کند و به وسیله حفره میان دیواراز گرم شدن خانه جلوگیری می‌کند. درکشور انگلستان از سوی دولت وشرکت‌های انرژی در بسیاری موارد ممکن است کمک هزینه‌هایی برای دیوار دوجداره عایق داده می‌شود. تعادل گرمایی یک هدف مقرون به صرفه است و برای بهبود راندمان انرژی و کاهش صورت حساب گرمایشی در اختیار خانوارهای با درآمد کم و آسیب پذیر قرار می‌گیرد.

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی در صنعت ساختمان، سبک سازی و اجرای سریع دو اصل اساسی است که در تمامی دنیا توجه ویژه به آنها شده است. انواع دیوار خارجی و داخلی یکی از مهمترین قسمت‌های هر ساختمان است و وظایف مهمی را برای تامین نیازهای ساکنان ایفا می‌کند. دیوار‌ها محیط داخل و خارج ساختمان را از یکدیگر جدا می‌کند و نقشی تعیین کننده در تامین امنیت، محافظت در برابر حریق و شرایط مناسب و آسایش ساکنان (از نظر حرارتی، صوتی و …) را دارد.
بنابراین، حفظ شرایط مناسب در داخل ساختمان تا حدود زیادی به عملکرد، حفظ کارایی و دوام جداکننده‌ها بستگی دارد. به این ترتیب، در مورد الزامات و یا وظایف مهم دیوار‌ها، می‌توان کنترل جریان حرارت و هوا، کنترل جریان رطوبت و بخار آب، جلوگیری از نفوذ برف و باران، کنترل تابش خورشید، کنترل انتقال صدا، جلوگیری از انتقال آتش سوزی، تامین مقاومت‌های مکانیکی و باربری ‌لازم، تامین دوام مناسب و تامین زیبایی ظاهری ساختمان از بیرون (نما) را برشمرد. معماری ، عمران ، شهرساز
 

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: جزئیات , دوجداره , دیوار ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوکد طراحی المان شهری
اتوکد طراحی المان شهری

المان یا نماد شهری یا ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی – صفحات قائم یا منحنی – اجزائ سازه ای – کابلها – پوترها و فریم ها و به طور کلی هر آنچه میتواند جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده میشود و قبل از هر چیز این ترکیب دارای یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیباست به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه ای جذب خود مینماید و ذهنشان را درگیر خود میکند که تا مدت ها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک مشخصه ای برای شناخت شهر در منطقه ی مورد نظر میگردد…. در واقع جزو شاخصه های شهری میگردد، به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه ی مذبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگی های خاص آن منطقه المان مورد نظر را در خود تصویر سازی خواهد کرد.  اتوکد طراحی المان شهری

این خصوصیت به ویژه برای توریست ها و کسانی که کمتر به منطقه ی مورد نظر رفت و آمد می کنند اهمیت دارد چرا که در مسیر یابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا نمودن یک منطقه ی خاص شهری مشخصه و نماد خاص آن منطقه اهمیت دارد… این نماد در شناخت منطقه اهمیت دارد و چه بسا برگرفته از اتفاق یا تاریخچه ای خاص در محل مورد نظر باشد و به نکته ای خاص در آن محل اشاره کند و با تاریخچه ای عجین باشد، به گونه ای یکی از اهداف المان ها میتواند اطلاع رسانی و معرفی منطقه ای خاص به لحاظ تاریخی – جغرافیایی – فرهنگی و ویژگی های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه ی مزبور اشاره کند که همه ی اینها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و کسانیکه به محل رفت و آمد دارند با منطقه ی مورد نظر موثر است.
اتوکد طراحی المان شهری
چه بسا خود همین نماد پس از مدتی به یک اثر تاریخی و ماندگار تبدیل گردد و آوازه ی آن در شهرهای دیگر بپیچد، نمونه های بسیاری از این نوع المانها وجود دارد، به این گونه سازه ها بنای یادبود یا اصطلاحا مانیومنت manumental structures نیز گفته میشود.
اما ویژگی دیگر اینگونه نماد ها ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهر ها میباشد که قسمتهای مختلف شهر ها را از حالت یکنواختی و تکراری شدن خارج مینماید….به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص میبخشد، در کالبد شهر روح زندگی میدمد و مهمتر از همه اینها به محیط های شهری مقیاس زیستی و انسانی می بخشد، در فضایی که با هنر عجین شده انسان راحت تر نفس میکشد چرا که هنر در خون هر انسان است و ناخودآگاه جذب عظمت و زیبایی میشود. معماری ، عمران ، شهرساز

 

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: طراحی , المان , شهری , اتوکد ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوکد طراحی ساختمان مسکونی 3 طبقه
اتوکد طراحی ساختمان مسکونی 3 طبقه

مجتمع مسکونی یا بلوک آپارتمان به ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای گفته می‌شود که به صورت چندطبقه ساخته می‌شوند و معمولاً کاربری مسکونی یا اداری-مسکونی یا چند کاربری دارند و تفاوت آنها با آسمان‌خراش در این است که معمولاً به ساختمان‌های بیشتر از ۱۵ طبقه آسمان‌خراش گفته می‌شود.

در شهرهای بزرگ به علت کمبود زمین نیاز به تراکم جمعیتی را به کمک ساخت بلوک‌های آپارتمانی مرتفع می‌کنند.

اکثراً مجتمع‌های مسکونی دارای خصوصیات زیر هستند:
معمولاً در این مجتمع‌ها از آسانسور برای ارتباط بین طبقات استفاده می‌شود.
سازه این ساختمان‌ها بتن مسلح یا اسکلت فلزی است..
به علت عدم نیاز به خرید زمین و تقسیم شدن هزینه آن بین واحدهای مسکونی قیمت واحدهای مسکونی آن معمولاً ارزان‌تر از ساختمان‌های معمولی است البته در دهه اخیر با رشد آپارتمان‌نشینی در شهرهای بزرگ، آپارتمان‌های گران‌قیمت نیز ساخته می‌شوند.
ساختِمان یا بنا، سازه‌ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می‌کند. ساختمان‌هایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند ساختمان‌های بلندمرتبه گفته می‌شود. در ایران ساختمان بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به ساختمان‌های بالاتر از شش طبقه گفته می‌شود.ساختمان‌های بسیار بلند نیز اصطلاحاً آسمان‌خراش یا برج نامیده می‌شوند.به ساختمان‌های بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته می‌شود.
در معنای کلی هر سازه‌ای را می‌توان ساختمان نامید، در اینجا منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و ...) می‌باشد.
اصولاً ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن می‌توان به دو دسته تقسیم نمود.
ساختمان‌سازی معمولاً فرایندی زمان‌بر بوده‌است، اما در دهه‌های اخیر با استفاده از قطعات پیش‌ساخته می‌توان ساخت ساختمان‌ها را سریع‌تر به پایان رساند.
صنعت ساختمان از دیرباز به عنوان یک صنعت سنتی و با بهره وری پایین شناخته شده است و در مطالعات انجام شده نیز با اشاره به اینکه ورود تکنولوژی به این صنعت با محدودیت و به کندی صورت میگیرد این صنعت را یک صنعت با پایین شناخته شده است در این بین ابزارهای نوین مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM امیدیست برای تحول در این صنعت و افزایش بهره وری و توسعه همه جوانب آن.

 

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: اتوکد , طراحی , ساختمان مسکونی ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوکد ساختمان ویلایی دوبلکس
اتوکد ساختمان ویلایی دوبلکس

به طور کلی خانه دوبلکس به خانه یک طبقه ای اطلاق می شود که معمولا طبقه اول به عنوان نشیمن و پذیرایی و طبقه بالا شامل اتاق خواب های متعدد می شود . در بخش پذیرایی یک راه پله مشترک برای دسترسی به طبقه بالا وجود دارد .

اینکه چه سبک از ساختمان دوبلکس بهتر است یا بدتر کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. معمولا خانه های دوبلکسی که به سبک کلاسیک طراحی و ساخته می شوند ، هزینه بالاتری را به خود اختصاص می دهند ، البته باید این امر را متذکر شد که لزوما صرف هزینه بالا ملاکی بر بهتر بودن ساختمان دوبلکس از رغبایش نیست . خانه های بیشماری هستند که با وجود صرف هزینه های بسیار زیاد ، عملکرد مناسبی نداشته اند.

راه پله های دوبلکس بخش جذاب و جدا نشدنی یک ساختمان دوبلکس هستند . اینکه راه پله دوبلکس فرم گرد ، نیم دایره ، سه طرفه و … داشته باشد بستگی به فرم و مساحت زمین دارد . استفاده از راه پله های گرد در بیشتر مواقع بیشترین جذابیت را به خانه های دوبلکس می بخشند اما در بسیاری از موارد باعث ایجاد فضاهای پرتی نیز می شوند . بنابراین در طراحی راه پله خانه های دوبلکس می بایست به صورت حساب شده عمل کرد.

دکوراسیون داخلی در این مدل از خانه ها نیز معمولا به دو سبک مدرن و کلاسیک ، طراحی و ساخته می شوند . در تصویر بالا شاهد طراحی خانه دوبلکسی به سبک کلاسیک هستیم . همانطور که مشاهده می کنید ساکنین این ساختمان بعد از ورود به بنا وارد یک لابی مرکزی و به عبارتی فضای تقسیم در ساختمان دوبلکس می شوند و سپس از این فضا به طبقه بالا و سایر فضاهای طبقه همکف هدایت می شوند .این ساختمان دوبلکس مربوط به یکی از شیخ نشینان دبی می شود . معماری ، عمران ، شهرساز

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: ساختمان , دوبلکس , ویلایی ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوکد پلان بیمارستان 100 تخت خوابه

اتوکد پلان بیمارستان 100 تخت خوابه

بیمارستان نهادی است برای تیمارداری و درمان بیماران که در آن انجام مراقبت و درمان از سوی پزشکان، جراحان، پرستاران، متخصصان و دیگر افراد انجام می‌گیرد.

در گذشته به بیمارستان، مریض خانه و خسته خانه هم گفته می‌شد. در منابع قدیم فارسی از واژه‌هایی چون دارالشفا و بیت‌الادویه نیز برای نامگذاری بیمارستان استفاده می‌شده‌است.

شکل یک بیمارستان به شدت از چگونگی دسترسی به آن و مسیرهای رفت و آمد متأثر است؛ بنابراین، در این مورد تصمیم‌گیری شود که یک شکل مانند ستون فقرات با شعبات انتخاب شود یا مسیرهای رفت و آمد از یک هسته مرکزی به شکل شعاع‌ها خارج شوند. تنظیم ارتباطاتات عمودی در داخل یک بیمارستان باید طوری طراحی شود که قسمت‌های عملکردی، مراقبت، درمان، تأمین، دسترسی به بیماران ممنوع الملاقات، حیاط سرویس به صورت کارامد به هم مرتبط و در دسترس باشند.

در اکثر کشورها، مراقبت های بیمارستانی سهم عمده ای از بوجه بهداشت و درمان را به خود اختصاص داده اند. بخش قابل توجهی از نیروی انسانی شاغل در بهداشت و درمان به بیمارستان ها اختصاص داده می شود. با توجه به هزینه گزاف تجهیزات و تسهیلات بیمارستانی و همچنین هزینه‌های مرتبط با آموزش و تربیت کارکنان تخصصی، هماهنگی تسهیلات درمانی با نیازهای واقعی جامعه بسیار ضروری می باشد.
 
در برنامه ریزی احداث بیمارستان باید شاخص های اجتماعی، محیطی، سودمندی، کارایی و اثربخشی مورد توجه قرار گیرد .
بیمارستان ها بر حسب مأموریت و وسعت آن ها به سطح‌بندی‌های مختلفی تقسیم گشته‌اند. اما مهمترین بخش ها شامل:
داخلی: سرویس دهی و خدمات رسانی و انجام مراقبتهای پرستاری به بیماران داخلی
جراحی
ICU
اورژانس
CCU
زنان: سرویس دهی و خدمات رسانی و انجام مراقبتهای پرستاری به بیماران جراحی زنان و زایمان های طبیعی
فیزیوتراپی (این نام استاندارد بین‌المللی است که در ایران گاهی از نام هایی دیگر مانند توان‌بخشی یا طب فیزیکی بصورت غیر علمی استفاده می‌گردد).
اطفال: سرویس دهی و خدمات رسانی و انجام مراقبتهای پرستاری به بیماران اطفال
عفونی
سوختگی
روانی
در ایران قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در سال ۱۳۹۳ خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها گفت، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در امتیازدهی به بیمارستان‌ها موضوع ترویج زایمان طبیعی و تناسب میان زایمان‌های طبیعی و سزارین را لحاظ کند. معماری ، عمران ، شهرساز
 
 
 


:: برچسب‌ها: بیمارستان , پزشکان , بهداشت ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

پاورپوينت معماري شهرستان كندوان

پاورپوينت معماري شهرستان كندوان

كندوان يكي از روستاهاي استان آذربايجان شرقي و شهرستان اسكو است كه از پيشينه تاريخي هفت هزار ساله برخوردار است. اين روستاي تاريخي و باستاني داراي جاذبه‌هاي گردشگري فراواني‌است كه به‌دليل شكل خانه‌هاي آن كه به‌ مانند كندوي عسل در دل كوه كنده شده‌اند مي باشد. اين اثر در تاريخ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

خانه‌هاي اين روستا به مانند كندوي عسل در دل كوه كنده شده‌اند و عسل يكي از مهمترين سوغاتي‌هاي اين روستا مي‌باشد. از محصولات اين روستا مي‌توان گردو، گياهان دارويي، دوشاب (شيره انگور)، عسل و بادام را برشمرد. همچنين گليم، جاجيم و روسري‌هاي كلاقه‌اي از صنايع دستي توليد شده در اين روستا مي‌باشد.

معماري بومي روستاي كندوان معماري صخره‌اي مي‌باشد، اين روستاي هفت هزار ساله به سبب ويژگي معماري صخره‌اي و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. كندوان يكي از سه روستاي صخره‌اي جهان است كه اين موجب جذابيت بي‌نظير آن شده است. معماري روستاي كندوان و جاري بودن زندگي مردم در قالب بافت قديمي آن يك استثنا در دنيا به حساب مي‌آيد. چرا كه ديگر در كاپادوكيه تركيه و داكوتا آمريكا (هر دو داراي معماري صخره‌اي هستند) كسي زندگي نمي‌كند.
در حقيقت آنچه به كندوان هويت باستاني و تاريخي داده است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسكوني درون توده‌هاي مخروطي و هرمي شكل صخره‌هاست. مي‌توان گفت وجه تسميه كندوان به خاطر خانه‌هاي كندويي شكلي است كه در دل اين صخره‌هاي مخروطي قرار گرفته‌اند.

شيوه بناي خانه‌هاي اين روستا از نوع معماري صخره‌اي به شكل مخروطي يا كله قندي مربوط به قرن هفتم هجري است و تنها سازه مورد استفاده در خانه‌هاي اين روستا را سنگ‌ها تشكيل مي‌دهند. تپه‌هاي مخروطي و هرمي شكل بيش از ۴۰متر ارتفاع دارند كه درون هر مخروط، بين دو تا چهار طبقه خانه ساخته شده است. در اصطلاح محلي به اين خانه‌ها «گيران» يا «كران» گفته مي‌شود. جنس مخروط‌ها از نوع اينمبريت و لاهار است كه در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشاني سهند با گل و لاي حاصله از باران   بوجود آمده‌اندسيل‌آسا

 

 

دانلود با لينك مستقيم

 



:: برچسب‌ها: معماری , شهرستان , کندوان ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

پاورپوینت بخش بستری بیمارستان

پاورپوینت بخش بستری بیمارستان

اصلی ترین هسته هر بیمارستان را بخش بستری آن تشکیل می دهد و از جهت مساحت نیز بیشترین میزان زیربنای هر بیمارستان متعلق به همین بخش می باشد و تمامی عملکردهای درمانی و تشخیصی و پشتیبانی یک بیمارستان حول این بخش شکل می گیرند .بخش های بستری یک بیمارستان به فضاهایی اطلاق می شود که بیمار به دستور پزشک مربوطه و برای تشخیص و نگهداری و انجام روش های درمانی در آنجا بستری می شود.

نگرش حاکم بر طراحی اتاق های بستری در ایران دگرگون شود . اساس طراحی این اتاق ها در کشور صرفا تامین تخت بستری می باشد . در حالی که پژوهش های بی شماری نشانگر آن است که محیط بستری یک بیمارستان تاثیر بسزایی در پروسه درمان دارد .اولین طراحی های صورت گرفته برای بخش بستری، نشان از تاثیرپذیری ساخت آنها از زمان خود دارند.طراحی اولین بخش های بستری با محدودیت در توسعه عمومی و نیازهای تهویه و نور طبیعی در مرکز ساختمان ، بر مبنای ساخت و ساز کلیسا صورت گرفته است .مهمترین تغییرات تکنولوژی تاثیر گذار بر طراحی بخش بستری ،که در اواخر قرن نوزدهم روی داد، استفاده گسترده از فولاد در ساخت و ساز ، آسانسورها و سیستم هوا رسانی می باشد.

از قرن سیزدهم طراحان بیمارستان ها تخت های بستری را به صورت ردیفی و در سمت نمای ساختمان قرار می دادند. بخش های بستری قدیمی پر سرو صدا بودند و از لحاظ بصری امکان جداسازی بیماران وجود نداشت. چنین بخش های جای خود را به اتاق های کوچک تر واقع در دو طرف راهرو دادندامروزه در چیدمان صورت گرفته جدید شاهد فرم های بهم فشرده، دایره ای، مربع و هشت ضلعی هستیم که همه بیماران از ایستگاه پرستاری مرکزی قابل رؤیت می باشند.پذیرش بیمار از طریق درمانگاه بیمارستانپذیرش بیمار از بخش اورژانسپذیرش بیمار در بخش های بستری از خارج بیمارستان (اعزام بیمار از سایر مراکز درمانی)بیماران پس از پذیرش اولیه به رختکن مرکزی بیماران راهنمایی می شوند و در صورت نیاز پس از استحمام و پوشیدن لباس بیماران بستری، به بخش مربوطه منتقل می شوند.

 

 

دانلود با لینک مستقیم



:: برچسب‌ها: بخش بستری , بیمارستان ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فاطی

اتوكد سه بعدي خانه آبشار

اتوكد سه بعدي خانه آبشار

خانهٔ آبشار يا فالينگ‌واتر كه به آن «اقامتگاه كافمن» نيز گفته مي‌شود، خانه‌اي است كه معمار معروف آمريكايي، فرانك لويد رايت، در سال ۱۹۳۵ در پنسيلوانياي آمريكا طراحي كرده‌است و جز يكي از برترين آثار معماري قرن بيستم به‌شمار مي‌رود.
اين خانه در نزديكي شهر پيتسبورگ و به سبك «معماري اُرگانيك» ساخته شده‌است.
محاسبات فني اين بنا را ويليام وسلي پيترز انجام داد.
فرانك لويد رايت همه چيز را در ذهن خود طراحي مي‌كرد و از ترسيمات تنها براي ثبت تصوراتش استفاده مي‌نمود؛ بنابراين در سپتامبر ۱۹۳۵ از بازديد كافرماي طرح ادگار جي كافمن از اسكيس‌هاي خانهٔ آبشار در دفتر كارش نگران نشد. با وجود اينكه هيچ نقشه‌اي وجود نداشت، رايت بي هيچ ترديدي پشت ميز نقشه‌كشي خود نشست و يك پلان مختلط، يك مقطع و يك نما كشيد كه همه‌چيز در آن‌ها حل شده بود. هنگامي كه كافمن از راه رسيد و اين نقشه‌ها را ديد هيجان‌زده شد. پس از آن روز، علي‌رغم مشكلات تكنيكي شديد و خرج‌هاي سرسام‌آور، كافمن مصمم به انجام اين پروزه باقي ماند. خانه آبشار به منبع الهامي براي بقيه زندگي او تبديل شده بود.

حداقل دخالت در محيط طبيعي
تلفيق حجم ساختمان با محيط طبيعي به گونه‌اي كه هر يك مكمل ديگري باشد
ايجاد فضاهاي خارجي بين ساختمان و محيط طبيعي
تلفيق فضاي داخل با خارج
نصب پنجره‌هاي سرتاسري و از بين بردن گوشه‌هاي اتاق
استفاده از مصالح محيط طبيعي مانند صخره‌ها و گياهان چه در داخل و چه در خارج بنا
نمايش مصالح به همان گونه كه هست، چه سنگ باشد چه چوب يا آجر
استمرار نمايش مصالح از داخل به خارج نما
خانه آبشاري يا درخت كاج همان خانه‌اي است كه توسط معمار سرشناس فرانك ليود رايت در سال ۱۹۳۵ در يكي از روستاهاي جنوب غربي پنسيلوانيا (۴۳ مايلي (يا ۶۹ كيلومتري) جنوبي‌ترين منطقه پيترز برگ طراحي شد. بخشي از اين خانه با عنوان زيباترين طرح روي قسمتي از آبشار رود بيرران در بخش ميل ران از شهرستان استي وارت، استان فيات پنسيلوانيا در،‌هاي نيز لورل از ناحيه هيلدز كوهستاني آليجني در زمان كمي پس از ارائه طرح مذكور توسط رايت ساخته شد كه در بين ليست اسامي زندگي بخش اسميت سونيان كه از ۲۸ مكان تشكيل شده تحت عنوان «۲۸ جاي ديدني قبل از مرگ» قرارگرفته و ارائه اين طرح در سال ۱۹۶۶ ميلادي خود يك رويداد مشهور و تاريخي ملي مي‌باشد. در سال ۱۹۹۱، اعضاي مؤسسه معماري آمريكا به اين طرح نام بهترين كار تمام وقت معماري آمريكايي را دادند؛ و نيز در سال ۲۰۰۷ طبق AIA (American’s Favorite Architecture) 29 رديف در ليست برگزيده معماري آمريكا و بطور مخفيانه‌اي شكل گرفت. معماري ، عمران ، شهرساز

 

دانلود با لينك مستقيم



:: برچسب‌ها: اتوکد , سه بعدی , خانه آبشار ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1396 | نظرات ()