مُقَرنَس یا آهو پای یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی است که گونهای پیش کردگی یا تاقچهبندی آذینی در زیر گنبدها یا نیمگنبدهای روی ایوانها و درگاهها، با آجر یا گچ و کاشی است که در آن هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچهها برجستگیها و تورفتگیهایی همراه با نگارههای گوناگون درآورده میشود.
مقرنس یکی از عناصر تزیینی معماری است که در زیباسازی بناهای ایرانی به ویژه مساجد و آرامگاهها نقش مهمی دارد. مقرنسها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن بناها یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود، به کار میروند. مقرنسها را میتوان ازجمله عناصر مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعدها کاربرد اولیه را از دست داده و بیشتر برای تزیین به کار رفته است. مقرنسها معمولاً در سطوح فرو رفتهٔ گوشههای زیر سقف کار میشوند اما محل قرار گیری این عنصر تزیینی میتواند در بالای دیوارها، سقفها گوشهها سردرها و مانند آنها باشد. برخی معماران مقرنسها را در جبهه ساختمانها نیز به کار بردهاند و در ساختن آن مهارت را به حدی رساندهاند که نمیگذاردند موجب سنگینی ساختمان شود و بر اصل و پایه فشار آورد.
مقرنس نوعی تزئین است با فرورفتگیها و برجستگیهایی از روی نظم و قاعده که در بعضی موارد به شکل استالاکتیت آویزان است و در حقیقت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم پردازی شدهاست. درواقع مقرنس نوعی تجسم سهبعدی و برجسته نقشهای هندسی و گرهچینیهای معماری و هنر اسلامی است. به کارگیری مقرنس به طور عمده در معماری اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی و عربی رشد کرد. در لغتنامه دهخدا با استناد به فرهنگ لغتهای قدیمی توضیحات مختلفی دربارهٔ واژه مقرنس آمده: «در کنزاللغة عربی، بنایی که آن را، نقاشی کردهاند، بنائی که طاق و اطراف آن پایه و دارای اضلاع است و به ان به فارسی، آهو پای میگویند. مأخوذ از تازی، بنای بلند مدور و ایوان آراسته و تزئین شده با صورتها و نقوش که بر آن پایه و راه زینه روند، قسمتی از زینت که در اتاقها و ایوانها به شکلهای گوناگون گچبری کنند، گچبریهای برجسته بر آستانه خانه چون پای آهو چیز رنگارنگ و نوعی کلاه» و همچنین برای اصطلاح مقرنس کاری آمدهاست «ایجاد گچبریهای برجسته و آویخته بر سقف خانه. آسمانهٔ خانه را با گچبریهایی زینت دادن.» معماری ، عمران ، شهرساز
.....هــــــرگز از آباد کردن دست بر ندار. زيرا اگر دست از آباد کردن برداری کشور تو رو به ويراني خواهد گذاشت زيرا قاعده اين است که وقتي کشور آباد نمي شود به طرف ويراني مي رود. در آباد کردن ، حفر قنات و احداث جاده و شهرسازی را در درجه اوّل اهميت قرار بده .....عفـــــو و سخاوت را فراموش نکن و بدان که بعد از عدالت برجسته ترين صفت پادشاهان عفو است و سخاوت. ولي عفو فقط موقعي بايد بکار بيفتد که کسي نسبت به تو خطايي کرده باشد و اگر به ديگری خطايي کرده باشد و تو خطا را عفو کني ، ظلم کرده ای زيرا حق ديگری را پايمال نموده ای ..... بيـــــش از اين چيزی نمي گويم و اين اظهارات را با حضور کساني که غير از تو در اين جا حاضر هستند کردم تا اينکه بدانند قبل از مرگ ، من اين توصيه ها را کرده ام و اينک برويد و مرا تنها بگذاريد زيرا احساس ميکنم که مرگم نزديک شده .
آاغاز تاریخچه پزشكی در ایران از دوره ای است كه آریایی ها در زادگاه اولیه خود به نام آریاویژ در حوالی خوارزم و پامیر جایی كه ده ماه از سال سرد وتنها دوماه گرم بوده است زندگی می كردند و این شاید هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح باشد . درباره این كه اساساً علم طب چگونه آغاز شد اقوال گوناگونی بیان شده است . بعضی گویند در اعصار اولیه هرفردی كه بیمار می شده اورا در كنار مسیر رفت وآمد مردم قرار می داده اند . فایل پاورپوینت مطالعات بیمارستان
فایل پاورپوینت مطالعات بیمارستان
آنگاه هر كسی كه درمانی برای آن شخص یافته بوده ارائه می داده است .از میان این درمانها آن موردی كه به معالجه بیمار ختم می شده را انتخاب می كرده اند وبر روی سنگ حك كرده ودر هیاكل خویش می آویختند .نخستین پزشك آریایی به نام تریتا ( اترت ) نامیده شده كه به منزله اسكلپیوس یونانیان وآسكولاپیوس رومیان است .چنانكه در وند یدادپرگرد 20بند 1-2 آمده است : زرتشت از اهورا مزدا پرسید : كیست در میان پرهیزگاران ، دانایان ، كامكاران ، توانگران ، رایومندان ، تهمتنان ، پیشدادیان ، نخستین كسی كه ناخوشی را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نیزه پران را بازداشت ، گرمای تب را از تن مردم بازداشت ؟ اهورامزدا در پاسخ فرمود : ای اسپیتمان زرتشت ، تریتا در میان پرهیزگاران ... پیشدادیان نخستین كسی است كه ناخوشی را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نیزه را بازداشت ، گرمای تب را ازتن مردم بازداشت .همچنین از مندرجات كتاب های مختلف زبان پهلوی چنین برمی آید كه نخستین پزشك آریایی در جراحی نیز دست داشته است به قول بندهش : " اهورا مزدا كاردی مرصع به تریتا بخشید تا با آن عمل جراحی را انجام دهد" . فایل پاورپوینت مطالعات بیمارستان
تریتا از خواص دارویی گیاهان مختلف نیز آگاهی كامل داشته وبه ویژه خود عصاره ی آنها را مهیا می ساخت . چنانكه در یسنای 9 بند 10آمده است :" سومین ناموری كه گیاه هئوما را فشرد وعصاره آن را مهیا ساخت تریتا از خاندان سام بود ، آنكه صاحب دو پور دلیر یكی ارواخشیه ودیگری گرشاسب گردید" . نام تریتا نه تنها در پزشكی ایران به جامانده است بلكه در هندوستان نیز نخستین پزشك آریایی شناخته شده واز این معلوم می شود تریتا هنگامی زیسته است كه آریاییان هند وایران از هم جدانبوده اند وپزشكی دوقوم همجوار با یكدیگر وابسته بوده است. معماری ، عمران ، شهرساز
فرایند جوشکاری و بازرسی جوش در ساختمان فرایند جوشکاری و بازرسی جوش در ساختمان
با گذشت ۵۰ سال از استفاده از جوش در ساختمان دهه اخیر (۸۰-۱۳۷۰ ) از نظر تعداد ساختمان هایی که با سازه های فولادی طراحی و اجرا شده اند کاملا استثنایی به شمار می آید. در نیمه دوم این دهه ده ها هزار سازه فولادی در تهران و شهرهای بزرگ ایران به ناگهان سر از زمین برآورد . گسیل سرمایه ها به سوی ساخت و ساز شهری و تبدیل ساخت سرپناه به ماشین سرمایه گذاری جهت سودهای کلان باعث گردید تا رعایت اصول فنی و ایمن سازی ساختمان ها در برابر زلزله در برابر منفعت طلبی صاحبکاران عملا مورد توجه قرار نگیرد.از طرف حجم عظیم ساخت و ساز نیروی انسانی زیادی اعم از مهندس و تکنسین و جوشکار احتیاج داشت که باعث ورود افراد غیرمتخصص به این جرگه گردید.تمامی این مسایل دست به دست هم داد تا طرح و اجرای ساختمان های فولادی آنچنان که باید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.تخریب کلی ساختمان های فولادی در زلزله منجیل موید پایین بودن کیفیت ساختمان های فولادی کشور می باشد. از میان تمامی عوامل دخیل در طرح و ساخت سازه های فولادی اتصال های جوشی از نارسایی های بیشتری برخوردارند….
آشنایی با فرایند جوشکاری و بازرسی جوش در ساختمان : جوشکاری یکی از روش های تولید میباشد. هدف آن اتصال دایمی مواد مهندسی (فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت) به یکدیگر است به گونهای که خواص اتصال برابر خواص ماده پایه باشد. دستهای از فرآیندهای جوشکاری هستند که در آن ها، عمل جوشکاری بدون ذوب شدن لبهها انجام میشود. در واقع لبهها تحت فشار با حرارت یا بدون حرارت در همدیگر له میشوند. فرآیندهای این گروه عبارتاند از: ـ جوشکاری اصطکاکی ـ جوشکاری نفوذی ـ جوشکاری با امواج مافوق صوت
شکست ها اغلب از محل جوش می باشد. نبود فرهنگ مهندسی جوش( نگرش کارگاهی به جوش ) آشنا نبودن مهندسين سازه به مهندسی جوش و بازرسی ( عدم وجود دروسی در مقاطع مختلف دانشگاهی در اين زمينه ) آشنا نبودن يا عدم اطلاع مهندسين از استانداردهای جوش نبود يا کمبود جوشکاران با صلاحيت ( دارای گواهينامه جوشکاری ) معماری ، عمران ، شهرساز
دانلود پاورپوینت معماری مصر دانلود پاورپوینت معماری مصر
طی ۱۰ هزار سال تمدن مصر باستان که در دره نیل واقع شده یکی از شاخصترین تمدنهای زمانه خود است. حتی امروزه آثار معماریی مانند مجسمهٔ ابوالهول و اهرام سهگانه جزو فهرست میراث فرهنگی یونسکو بهشمار میآیند. معماری مصر باستان را منتقدان معماری به چندین روش دستهبندی کردهاند. معماری مصر باستان را بر پایه مصالح مورد استفاده به دو دسته میتوان تقسیم کرد. بناهایی که از خشت (آجر نپخته) در ساخت آنها استفاده شدهاست. بناهایی که از سنگهایی نظیر بازالت، آهک، مرمر و گرانیت ساختهشدهاند. آثار معماری به جا مانده از تمدن مصر باستان با توجه به مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته است بهطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند. دسته نخست بناهایی هستند که مصالح به کار رفته در آنها آجر نپخته بودهاست. از این نوع آجر در ساخت خانههای مصری در طول تمدن های فراعنه، یونانی، قبطی و اسلامی استفاده میشده است و امروزه در ساخت خانههای روستایی کاربرد دارد. نوع دوم معماری سنگی است. مصری ها قومی ابدیت گرا بودند. در مصر هر معماری که مربوط به آن دنیا باشد سنگی است و هر معماری که مربوط به این دوران باشد خشتی و فانی است. گذشته از معماریی که در خدمت مذهب و مراسم تدفین بود نوع دیگری از معماری با نام معماری نظامی نیز در مصر رواج داشت که معرف آن قلعهها و برج هایی بودند که در آن زمان ساخته شدهاند این نوع معماری در دوران حکومت آل ایوب به اوج خود رسید که نمونههای بارز این سبک معماری قلعه صلاحالدین و دژ المظفراست. شکی نیست که قاهره بعد از اسلام تا پایان دوران عثمانی کماکان شاهکار معماری جهان محسوب میشد که دیوارهایی دور تا دور آن را محصور کرده بود. دروازههای باشکوهی برای تردد به این شهر در بین این دیوارها ساخته شده بودولی تنها دروازههای بابالنصر، بابالفتوح و بابالزویلا باقیماندهاست. در دوره بعد از این ساخت کلاً عوض شد و ساخت معبد و مقبره سنگی و صخرهای صورت گرفت یعنی صخره را سوراخ کرده و داخل آن مقبره میساختند. مشهورترین آنها مقبره خنوم حوتپ در ۲۱۸۰ق. م و مقبره آمنمحت در بنی حسن میباشد؛ مقبره سنگی خنوم حوتپ. معماری ، عمران ، شهرساز
پاورپوینت عملکرد پی ها در هنگام زلزله پاورپوینت عملکرد پی ها در هنگام زلزله
عملکرد پی ها در هنگام زلزله غالبا پی ها در ساختگاه هايی که پتانسيل جابجايی زمين در اثر گسل، زمين لغزش يا روانگرايی وجود ندارد، عملکرد خوبی دارند. گسل ها در مواقعی که نيروهای وارد شده بر سنگ های سازنده پوسته زمين بيش از حد تحمل آن ها باشد، بوجود می آيند. در صورت وجود گسل در ساختگاه مورد مطالعه، اطلاعات زير ضروری است: درجه فعاليت گسل بر اساس سن آخرين حرکت گسل نوع گسل بصورت امتداد لغز، عادی، معکوس جهت حرکت گسل در ارتباط با هندسه و موقعيت ساختمان اندازه جابجايی های قائم و افقی بر مبنای سطح خطر.
عوامل موثر در خرابی پی ها در هنگام زلزله بررسی ها بر اساس شواهد گسيختگی ها در حين زلزله نشان می دهد که عوامل زير بصورت جداگانه و يا توام می تواند باعث خرابی پی ها گردد: مشکلت مربوط به مقاومت برشی: ناشی از اضافه برآورد مقاومت برشی، کاهش مقاومت برشی بر اثر وقوع روانگرايی و کاهش مقاومت رس های حساس بر اثر وقوع زلزله می باشد. بارهای سازه ای اضافی و شرايط اعمال تنش بيشتر حاصل از بارهای زلزله: بدين صورت که با اعمال بار جانبی حاصل از زلزله و تحميل کشش و فشار بر پی، بارها و تنش هايی بيشتر بر پی اعمال می گردد که خود آن ها عوامل موثر در خرابی پی ها در هنگام زلزله تغييرات در وضعيت سايت: بر اثر وقوع زلزله ممکن است سطح آب زيرزمينی و فشار آب منفذی تغيير کرده و جابجايي های سطحی رخ دهد.
چگونگی خسارت ها در پی های منفرد در هنگام زلزله توان باربری خاک با در نظر گرفتن بارهای زلزله در طراحی به روش تنش های مجاز، افزايش 33 درصد مقاومت مصالح و يا توان باربری مجاز خاک توصيه می شود. رعايت اين دستورالعمل در موارد زير صادق است: بستر متشکل از توده سنگ ها باشد که پس از وقوع زلزله سالم و دست نخورده باقی بماند. بیشتر از خاک های متراکم يکه خيلی متراکم تشکيل شده باشد. بیشتر از خاک های پيش تحکيم يافته رس و يا خاک های رس از نوع سفت تا سخت باشد. معماری ، عمران ، شهرساز
شهر چيست؟ بسيار مشکل است که تعريف جامع از شهر پيدا کنيم. به هر صورت همگان معتقد هستند که شهر را نمىتوان در مجموع ساختمانها و تأسيسات آن خلاصه کرد، بلکه آنچه مهم است تجمع دائمى انبوه عظيمى از انسانها در فضاى معينى است که بهصورت يک مرکز زندگى اجتماعى بسيار پيچيده درآمده است.
مفهوم دهكده شهري در واقع در رد شهرسازي تك بعدي مدرنيستي (نوآورانه) به وجود آمد. از آنجا كه در شهر سازي نوآورانه فضاهاي كار و تفريح و سكونت از يكديگر تفكيك شده اند، محيطي سرد و بي روح بر اين فضاها حاكم بوده و استفاده بيش از حد از اتومبيل نيز روابط انساني را كاهش داده و آلودگي هاي زيست محيطي را نيز سبب مي شود و در نتيجه منجر به كاهش پايداري در سكونتگاه ها مي گردد .
در حالي كه وليعهد انگلستان، دهكده شهري را به عنوان مكاني داراي مقياس انساني، صميميت، هويت و سرزندگي توصيف مينمايد در اين راستا وي، گروهي از معماران، طراحان و برنامه ريزان را گردهم آورده و گروهي تحت عنوان گروه دهكده شهري شكل مي گيرد . هد ف اين گروه از مطالعاتشان به دست آوردن اصول حاكم بر محيط هاي انساني و ارائه پيشنهادها و راهكارهايي براي چگونگي به كارگيري اين اصول در توسعه هاي جديد بود.
يافته هاي اعضاي گروه دهكده شهري در سال 1992 در "گزارش دهكده شهري 1" منتشر شد و در سال 1995 در گزارشي ديگر تحت عنوان "اقتصاد دهكدههاي شهري 2" موفقيت و زيست پذيري مفهوم دهكده شهري نشان داده شد و در سال 1997 نيز ويرايش دوم "گزارش دهكده شهري" به چاپ رسيد.
دهكده هاي شهري: به طرز كارامد و مؤثرتري از زمين استفاده ميكنند و فشارهايي را كه براي توسعه بر روي زمين هاي كشاورزي و فضاهاي باز است ، كاهش مي دهند . آنها كيفيت هواي منطق هاي را با كاهش سفر با اتومبيل بهبود مي دهند. از منابعي مانند زمين و انرژي خيلي كار آمدتر و مؤثرتر نسبت به جاهايي كه اين منابع پراكنده اند ، استفاده ميكنند.
اتوکد طراحی مجتمع تجاری با جزئیات اتوکد طراحی مجتمع تجاری با جزئیات
مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران گوناگون گذرهای، با جای دادن حجرهها و مغازهها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را ایفا میکردند، میگفتند.
امروزه پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعهای از ساختمانها قرار دارند؛ که شامل فروشگاههای گوناگون هستند و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی دیدار مشتریان از فروشگاهها میشوند. راهروهای یک پاساژ میتواند بنبست یا مرتبط با راهروهای دیگر باشد. پاساژهای امروزی معمولاً چندطبقه بوده و راهروها در طبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفتهاند.
در گذشته بازار، قلب زندگی تجاری بود اما امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین شدهاند. فضای غیرطبقاتی، غیرتمایز یافته و حضور مشتریان و فروشندگان مرد از ویژگیهای بازار میباشد و بیشتر مشتریانی که قصد خرید دارند به بازار مراجعه میکنند، ولی مراکز خرید بزرگ امروزی طراحی فضای طبقاتی با نورپردازی و معماری زنانه دیده میشود و تمرکز بر حضور مشتریان و فروشندگان زن است و غالباً در حاشیه شهرها ساخته میشوند و سعی بر برآورده شدن نیازهای تفریحی و سرگرمی مشتری است تا از طریق آن مراجعه مشتریان به مرکز خرید بیشتر شده و باعث بالا رفتن فروش شود. همچنین مراکز خرید بزرگ عموماً در حاشیه شهرها ساخته میشوند.
مراکز و مجتمع تجاری و تفریحی به مفهوم کلی به مراکزی سرپوشیده و یا روبازی اطلاق میگردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه ها می توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند.این محل کانون دادو ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را برقرار می نماید.معماری بازار الهام بخش و سرمشق اغلب طراحان و معماران در طراحی مراکز خرید و پاساژهای جدید و حتی بناهای غیر تجاری می باشد.اما آنچه در الگوپذیری از معماری بازارها بدان کمتر توجه شده است فضاهای اجتماعی موجود در بازارهاست که سبب گردیده است بازارها تنها مکانی برای رفع نیازهای روزمره نباشد و بسیاری از رویدادها در فضاها و مکانهای مختلف بازار انجام پذیرد. معماری ، عمران ، شهرساز
اتوکد جزئیات کفسازی و رمپ اتوکد جزئیات کفسازی و رمپ
رمپ یک سطح شیب داره که برای دسترسی اتومبیل ها یا افراد، به تراز های مختلف در یک ساختمان، احداث می شود. فرض کنید طبقه همکف (پیلوت ) ساختمان، از کف خیابان ۹۰ سانتی متر بالاتره. برای اینکه اتومبیل بتواند وارد همکف بشود، باید یک رمپ احداث بشه.
اگر رمپ یک ساختمان، که دسترسی اتومبیل ها به پارکنیگ درست اجرا نشه به طوری که مورد قبول شهرداری نباشه، از نظر شهرداری تمام پارکنیگ ها حذف می شوند و مالک ساختمان باید جریمه بپردازه. فرض کنید یک ساختمان ۱۰ واحدی دو طبقه پارکنیگ داره. هر طبقه ۵ واحد پارکنیگ داره. اگر رمپ ورودی به ساختمان رو شهرداری قبول نکنه، و رمپ ساختمان قابل اصلاح نباشه، مالِک ساختمان باید به تعداد واحدهای پارکنیگ جریمه بده.
رمپ ها می توانند هم به صورت خاکی هم به صورت سازه ای اجرا شوند، اگر نیاز باشه که فضای زیر رمپ خالی باشه، باید از رمپ سازه ای استفاده کنیم. رمپ سازه ای معمولا به صورت دال بتنی اجرا می شود.
رمپ در ساختمان به صورت مستقیم یا به صورت قوسی اجرا می شود. این بستگی به ابعاد ساختمان و نظر طراح داره. اجرای رمپ قوسی، سخت تر از رمپ مستقیمه. اما اصولی که باید در اجراشون رعایت بشه تقریباً یکیه. یکی از موارد مناسب کاربرد رمپ های قوسی در پارکینگ های طبقاتی است. رمپ های قوسی به دلیل شکل گردشی که دارند فضای کمتری نسبت به رمپ های مستقیم اشغال می کنند.
عرض رمپ: عرض رمپ های یک طرفه، ۳٫۵ متر و عرض رمپ های دو طرفه ۵ متر باید باشه. منظور از رمپ دوطرفه اینه که به طور همزمان دو تا اتومبیل بتونن از کنار هم از رمپ عبور کنن( رفت و برگشت) اجرای رمپ دوطرفه برای ساختمان های بزرگ که تعداد پارکینگ اون ها زیاده الزامیه( بیشتر از ۲۰ پارکینگ) شیب رمپ: همون طور که گفتیم شیب مجاز رمپ برای عبور اتومبیل ۱۷ درصد هست. البته در شرایط خاصی شهرداری شیب های بیشتر هم قبول می کنه. اما به هیچ وجه نباید از ۲۰ درصد بیشتر بشه.
اتوکد مجموعه ورزشی چند منظوره اتوکد مجموعه ورزشی چند منظوره
باشگاه ورزشی یا جیم ، به سالنهای ورزشی گفته میشود که افراد باهدفهایی همچون رسیدن بهتناسب بدنی، کم کردن وزن اضافی یا پس از یک عمل جراحی تلاش برای برگرداندن عضلات آسیبدیده به حالت طبیعی یا صرفاً گذران اوقات فراغت همراه با انجام فعالیت منظم جسمانی بدان جا میروند.
قبل از آنکه تصمیم بگیرید چه رنگی را برای یک باشگاه ورزشی یا سالن ورزش خانگی انتخاب کنید، نخست باید برخی عوامل مهم را در رابطه با سالن درنظر گرفته و بازبینی کنید. مثلا، اگر از رنگهای تیره استفاده کنید، فضای کوچک سالن، بیش از پیش کوچکتر بنظر میرسد. همچنین، باید فکری هم برای نورپردازی باشگاه یا سالن ورزش کرد. اگر سالن نور طبیعی کافی ندارد، استفاده از رنگهای تیره برای در و دیوار فضا را گرفتهتر و کسالتآورتر میکند. علاوهبر این، باید به هماهنگی رنگ کف و دیوارها نیز توجه ویژهای داشت.
اگر سالن ورزش شما دارای تجهیزات وزنه زدن است، برای دیوارها رنگ آبی را انتخاب کنید. طیفهای نوری آرامش بخش و سرد مانند آبی، در بدن انسان هورمونهای آرامش بخش آزاد میکنند. رنگ آبی همچنین سطح بازدهی را افزایش میدهد. همچنین، نتایج مطالعات نشان میدهد که ورزشکاران در سالنهایی که در و دیوار آن به رنگ آبی در آمده، وزنههای سنگینتر را راحتتر میزنند. برخی مطالعات نیز حاکی از تاثیر رنگ آبی روی سرکوب اشتها است.
باشگاه یا کلوپ جایگاه ویژهای برای گردهمایی گروهی از مردم با هدفی معین است. به سخن دیگر محل گرد آمدن پیوسته یا هر از گاه گروهی بر پایه آیین نامه ٔ خاص. در زبان فارسی واژه باشگاه به معنی سالن ورزش (انگلیسی: Gymnasium) نیز به کار میرود.
باشگاه از واژه های پذیرفته فرهنگستان ایران در برابر واژه انگلیسی کلوب است و به انجمن هایی گفته میشود که هموندان آن بر پایه خواست خود و همسو با مرامنامه تصویب شده، برای پیشبرد هدف ها و خواست های مشترک، یا برای همیاری و بهسازی شرایط زندگی شخصی و حرفه ای، یا دستیازی به امتیازات برای هموندان باشگاه، در مکانی به همین نام ، گرد هم می آیند. این افراد عمدتا به یک گروه یا طبقه اجتماعی معینی وابسته هستند، مانند فرهنگیان، مهندسان، افسران، زرتشتیان و مانند این ها. معماری ، عمران ، شهرساز
مجموعه جدید سفارت آمریکا در پکن مجموعه جدید سفارت آمریکا در پکن
سفارت جدید ایالات متحده در پکن ، چین، یک مرکز امن، ایمن، و عملکردی دولتی است. ترکیب سفارت جدید در پکن ( NEC ) دومین پروژه بزرگ ساخت و ساز در خارج از کشور در تاریخ وزارت امور خارجه است . مجموعه شامل چند ساختمان است که در سایتی به مساحت 4 هکتار واقع شده و یک محیط امن و دلپذیر برای حدود 950 کارمند ایجاد نموده است. ساختمان های NEC در حالی که بهترین نماینده معماری مدرن آمریکاست با این وجود طراحی منظر آن به شدت از اصول طراحی چینی پیروی نموده است .
NEC شامل 5 ساختمان با عملکردهای خاص و متفاوت از هم است :ساختمان 8 طبقه اصلی سفارت ، یک ساختمان اداری 3 طبقه دهلیز مانند، یک بخش گارد امنیت دریایی، ساختمان کنسولگری ، و پارکینگ و تاسیسات. این ترکیب در شمال شرقی شهر ممنوعه در محله دیپلماتیک سوم پکن واقع شده است.
ساختمان هایNEC مدرن هستند اما این ترکیب در فرم های سنتی چینی ریشه دارد. ساختمان جدا از هم هستند ، اما همگی به وسیله راهروهای باریک پوشیده شده از بامبو و یا باغچه های زیبا در محوطه و همچنین فضاهای نیمه باز به هم متصل شده اند و فضایی یکپارچه را به نمایش گذاشته اند .
. NEC شامل سه مدل همسایگی در باغ شهری و حیاط مرسوم در چین است : یک محله کنسولی در منتهای شرقی سایت، یک محله مختص حرفه ای خاص در مرکز و محل اجتماع در منتهای غربی سایت . همه این هم جواری ها توسط باغچه ها، حیاط ها، پل های چوبی، و دریاچه نیلوفر آبی به یکدیگر متصل شده اند .
بخش اصلی مجموعه ،یعنی ساختمان 8 طبقه سفارت در پوششی آشکار و نیمه شفاف از جنس شیشه قرار گرفته است که همین پوسته بیرونی شامل سازه این بناست و فضایی سیال و آزاد را در داخل ساختمان فراهم آورده است .این پوسته شیشه ای باعث نمود خارجی نور در طول شبانه روز است که این امر یادآور نور فانوس دریایی در شب است . معماری ، عمران ، شهرساز